ESENTEPE KOLEJI / Bölümler / Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ

       Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçları, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve DİKAB Öğretiminin genel ilkeleri ve amaçları doğrultusunda:

  • Akademik başarının elde edilmesi ve bilgilerin davranışlara yansıtılması,
  • İslam Dininin ahlaki değerlerin benimsetilmesi,
  • İnanç, ibadet ve ahlak kurallarının öğretilmesi,
  • Hayat Kılavuzumuz Kur’an-ı Kerimin İçeriğini öğretmek, Niçin indirildiğini, nasıl bir kitap olduğunu ve anlamıyla buluşmanın önemini kavratılması.
  • Son Peygamber Hz Muhammed( S.A.V) Efendimizin hayatının öğretilmesi.
  • Hz Muhammed( S.A.V) Efendimizin hayatının iyice kavratılması amacıyla siyer kitaplarından faydalanılması,
  • Dini, ahlaki filmlerin ve kahramanlık filmlerinin izletilmesi,
  • Dinde inanç meselesinin çok önemli olduğunu kavratmak; 
  • Laiklik sisteminin anlaşılabilirliğini sağlamak,
  • Konuların işlenişinde edebiyat, tarih, coğrafya ve felsefe öğretmenleriyle diyalog sağlamak ve fikir teatisinde bulunmak,
  • Dinin(dinlerin) insan hayatında ne kadar kapsamlı ve etkileşimde olduğunu kavratmak,
  • Dinimizin inanç, ibadet ve ahlak ile ilgili konularına yer verip özellikle farzların kavratılmasını sağlamak,
  • İslam Dinin temizlik konularına yer vermek,
  • Özellikle dinimizin sosyal yapıya verdiği önemi öğretmek,
  • Toplumculuğun dinimizdeki önemini kavratmak, “İki kişi olsanız bile biriniz başkan olsun.” düsturunu kavratmak,
  • Saygı ve sevginin önemini kavratmak,
  • Öğrenilmesi istenilen her konuda soru sormalarına fırsat verme,
  • Dinler ister ilahi, ister değiştirilmiş, isterse insanlar tarafından ortaya konmuş olsun; her din ve düşünceye saygılı olmamızın gerektiğini anlatmak; hiçbir din veya inancı hor görmeye ve bizim dinimizi de hor görmelerine haklarının olmadığını en iyi şekilde kavratmak ve bu düşünceyi yaşam düsturu olarak kabullenmeyi sağlamak.

       Hedeflerimiz doğrultusunda derslerimizi nasıl işliyoruz?

  • Bütün sınıflarda aynı metotlarla ders işliyoruz. İzlediğimiz yol şöyledir:
  • Bütün sınıflarda Bakanlıkça önerilen ders kitaplarına, verilen müfredat programlarına uygun olarak dersleri işlemek,
  • Ders işleminde anlatım esasını kullanmak,
  • Ders işleminde soru cevap meselesine çok önem vermek,
  • Merak edilen her konuda soru sorulması hususuna yer verilmesini sağlamak,
  • Dinimizin diğer ilim dallarıyla olan ilişkisini ortaya koymak,
  • Öğrencilerin sorgulayıcı olması hususunda onlara imkan sağlamak,
  • Öğretimde aktif metodun uygulanmasını sağlamak,
  • Sınavların ortak sınavlar şeklinde olmasına önem vermek,
  • Sınavlarda klasik soru olarak en az beş soru sorulmasını, bazı sınavlarda bir sorunun test şeklinde olmasını sağlamak,
  • Konu ile ilgili film, slayt ve resim gösterilerine zaman zaman yer vermek,
  • Bazı ayet ve hadislerin manalarını vererek kastettikleri mana bütünlüğüne yorumlarda bulunmak; anlaşılmalarını sağlamak amaçlı bir yol izlemekteyiz.

       BİR DERSİN İŞLENİŞ AŞAMALARI 

       Öğretim etkinliklerini plânlarken öğretmen, önceden belirlediği hedef davranışları nasıl gerçekleştireceğini sıralamalıdır. Buna dersin işleniş aşamaları diyebiliriz. Dersin işleniş aşamaları diyoruz, dersi anlatma aşamaları değil, yani ders sadece öğretmen tarafından anlatılmaz, öğrencilerle işlenir. Bir dersin işleniş aşamaları, bir konunun açıklanmasında bir kompozisyon yazımında, bir konuşmada takip edilecek aşamalara benzer. Bir dersin işleniş aşamaları giriş, gelişme ve sonuçlandırma olmak üzere üçtür. Bu aşamaların içinde de değişik işlemler uygulanır. Bir ders saatinin düzenlenmesinde aşağıdaki sıra takip edilebilir: 

       1. GİRİŞ 

       a. Dikkat çekme: Bir dersin girişi, başlangıcı o dersin devamı için oldukça önemlidir. Bu nedenle derse iyi bir dikkat çekme ile başlanmalıdır. Öğretmen, ders başında, bir söz, ayet ya da hadis, örnek olay, kıssa, hikâye, fıkra, anı, tarihî olay, ilahî, şarkı, şiir, levha, tablo, resim vb. şeyleri anlatarak, okuyarak, okutarak, projeksiyonla yansıtarak, fotokopi vererek, bilgisayarda göstererek, filmini seyrettirerek öğrencilerin dikkatlerini konuya çekebilir. Düşündürücü ve konuyu açıcı sorular sorarak dikkat çekmek de etkili olabilir. Dikkat çekmek için, takrir, soru cevap, tartışma, gösteri, dramatizasyon, çember tartışma, örnek olay inceleme, kart vb. eğitsel oyunlar gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılabilir. Bu aşamada bir önceki dersteki konu gerekiyorsa tekrar hatırlatılabilir veya varsa ödevler de kontrol edilebilir.

       b. Güdüleme: Öğrencinin derse dikkatinin çekilmesinin ardından güdülenmesi gerekir. Öğrenilen konuları niçin öğrenmeleri gerektiği açıklanarak öğrenmeye istekli hâle gelen öğrenci dersi daha iyi takip edecektir. Öğrencileri güdülemek için, derste öğrenilenlerin ne işe yarayacağının, nerede nasıl kullanacaklarının açıklanması gerekir. Bu öğrenilenlerin sınavlarda sorulacağının hatırlatılması da ara sıra kullanılacak bir güdüleme yoludur.,

       c. Hedeften haberdar etme: Öğrenciye bu ders sonunda neyi öğrenmiş olacağının bildirilmesi derse başlangıçta önemlidir. Bazı durumlarda, dikkat çekme, güdüleme ve hedeften haberdar etme ile ilgili yapılacaklar birbirine geçmiş de olabilir. Yani bazı durumlardan bu ilk üç aşama birleştirilebilir. 

       2. GELİŞME 

       Dersin gelişme bölümüne bir geçişle başlanır. Geçiş, yukarıda dikkat çekmede belirtilen etkinlikler veya benzerleri ile de yapılabilir. Gelişme bölümü derste verilmek istenen davranışların tamamının kazandırılacağı aşamadır. Bu aşamada, öğrencinin yaşına, cinsiyetine, psikolojisine, hazır bulunuşluğuna, değerlerine, eğitim biliminin verilerine uygun olarak tüm etkinlikler gerçekleştirilmelidir. Gelişme aşamasında önceden belirlediğimiz öğretim yöntem ve teknikleri kurallara uygun olarak uygulanmalıdır. Seçilen yöntemlere uygun ders araç gereçleri kullanılmalıdır. Öğrenciye yeteri kadar uyarıcılar, ipuçları, pekiştireç, geri bildirim vb. verilmelidir. Gelişme aşamasında bir iki defa ara özet yapılabilir. Yine bu aşamada çok kısa olarak biçimlendirme ve yetiştirmeye yönelik (soru cevap vb. tekniklerle) değerlendirme yapılarak öğrencinin neyi ne kadar öğrendiği belirlenir. Eksikler varsa tamamlanarak derse devam edilir. 

       3. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 

       Dersin kapanış aşamasında son özet, tekrar güdüleme ve değerlendirme etkinlikleri yapılır. Değerlendirme yapılırken dersin hedeflerinin ne kadar gerçekleştiğini öğrenmek için sorular sorulur. Varsa eksikler ve öğrenci soruları cevaplandırılarak, bir sonraki dersin konusu söylenerek ve ödevler verilerek ders bitirilir.

Kitlesel başarıyı hedefleyen Esentepe Koleji; nitelikli eğitim anlayışı ile bilim, teknoloji, yabancı dil, kültür-sanat, spor ve sosyal faaliyetler alanlarında başarılı nesiller yetiştiriyor.

2000 yıllından itibaren eğitim hizmetlerini sürdüren Esentepe Koleji, Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı, ülke değerlerine sahip, yaratıcı, üretken, dünya ile kucaklaşabilecek değerlerle bezenmiş bireyler yetiştirmek amacıyla hizmet vermeye devam etmektedir.

© 2017 Esentepe Koleji

ESENTEPE KOLEJi

Selçuk Üniversitesi Alaeddin Keykubat
Kampüsü Yanı Selçuklu/KONYA

info@esentepe.k12.tr

Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin tüm hakları saklıdır.
İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.